Koulutus ja osaaminen
Auditorio Minna Canth, klo 14.00–15.30
Soveltavan liikunnan ja paraurheilun kehittämissuositusten 2023–2026 yhtenä painopisteenä on soveltavaan liikunnan ja paraurheiluun liittyvän koulutuksen ja osaamisen edistäminen. Teemasessiossa esitellään jatkokoulutuksia, joiden sisällöissä on huomioitu soveltava liikunta. Lisäksi kuulemme liikunnan opettajien ajatuksia inklusiivisesta liikunnanopetuksesta.
Puheenvuorot:
- Sari Kivimäki, kehittämispäällikkö, Liikkuva aikuinen/Jamk: Liikuntaneuvonta osana elintapaohjausta -koulutuskokonaisuus
- Vilma Pikkupeura-Riikilä, yliopistonopettaja & Terhi Huovinen, LitT, lehtori, Jyväskylän yliopisto: Tukea liikuntaan ja toiminnalliseen oppimiseen -täydennyskoulutus
- Krista Forss, erityisopettaja, KM, Jyväskylän yliopisto: Inklusiivinen liikunnanopetus –kyselyn tulokset
Puhujaesittelyt:
Sari Kivimäki: Liikuntaneuvonta osana elintapaohjausta –koulutuskokonaisuus
Sari Kivimäki on kehittämispäällikkö Liikkuva aikuinen -ohjelmasta. Hän tekee liikuntaneuvonnan palveluketjujen valtakunnallista kehittämistyötä yhdessä laajan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen verkoston kanssa. Kivimäki syttyy verkoston yhteisistä ponnisteluista ja onnistumisista. Tällä hetkellä Kivimäki on toimivapaalla ja toimin sosiaali- ja terveysministeriössä liikunnan ja ravitsemuksen (elintapaohjauksen) yhdyspintatyön asiantuntijana.
LIIKUNTANEUVONTA OSANA ELINTAPAOHJAUSTA -OPINTOKOKONAISUUS
Opintojakson tarkoituksena on tarkastella liikuntaneuvontaa terveyden edistämisen palveluna sekä ymmärtää liikuntaneuvonnan merkitys ja vaikuttavuus erilaisissa työ- ja toimintaympäristöissä. Jakson sisältönä on mm. liikuntaneuvonnan palveluketjut ja moniammatillinen työote, laadukas liikuntaneuvonnan prosessi ja arviointi, motivaatio ja käyttäytymisen muutoksen tuleminen sekä neuvonta eri toimintaympäristöissä ja eri ikä- ja kohderyhmille. Opintojakson sisällöissä huomioidaan myös erityisen tuen tarpeen liikuntaneuvonnan asiakkaat ja asiakastilanteet. Tavoitteena on tukea liikunta- sekä terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten osaamista monipuolisesti. Liikuntaneuvonnan opintojakso on osa valtakunnallisia Digivisio -opintoja ja ne käynnistyvät ensin Jyväskylän ammattikorkeakoulussa ja sen jälkeen valtakunnallisesti.
Vilma Pikkupeura-Riikilä, yliopistonopettaja, Jyväskylän yliopisto
Vilma Pikkupeura-Riikilä on koulutukseltaan liikunnan-, terveystiedon- ja soveltavan liikunnan opettaja. Hän työskentelee Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa yliopistonopettajana ja koordinoi soveltavan liikunnan täydennyskoulutuksia. Pikkupeura-Riikilä on töideni ohella myös väitöskirjatutkija. Väitöstutkimuksen aiheena on toimintarajoitteita kokevien nuorten liikunta-aktiivisuus ja sitä mittaavat menetelmät.
Terhi Huovinen, LitT, lehtori, Jyväskylän yliopisto
LitT, Terhi Huovinen työskentelee soveltavan liikunnan lehtorina Jyväskylän yliopistossa. Huovisen tutkimusintressit käsittelevät heterogeenisten oppilasryhmien liikunnan didaktiikkaa, oppimisen tukea, liikkumista edistäviä oppimisympäristöjä ja opettajien erityispedagogista osaamista liikunnassa.”
TUKEA LIIKUNTAAN JA TOIMINNALLISEEN OPPIMISEEN -TÄYDENNYSKOULUTUS
Terhi Huovinen & Vilma Pikkupeura-Riikilä, Jyväskylän yliopisto Yhteistyössä: Valteri, Jyväskylän AMK, Åbo Akademi, Itä-Suomen, Tampereen ja Lapin yliopistot
Jyväskylän yliostolla on pitkät perinteet opettajien täydennyskouluttajana. Soveltavan liikunnan täydennyskoulutuksia on järjestetty 2000-luvun alusta lähtien. Liikuntatieteellinen tiedekunta on saanut vuosille 2024–2025 Opetushallituksen erityisavustuksen, jolla on jo toteutettu ja tullaan toteuttamaan opetustoimen henkilöstökoulutusta. Tukea liikuntaan ja toiminnalliseen oppimiseen -hankkeen tavoitteena on parantaa opettajien ymmärrystä toiminnanohjauksen ja osallistumisen haasteista liikunnassa ja toiminnallisessa oppimisessa. Hanke auttaa tunnistamaan oppimisvaikeuksia, kuten motorisen oppimisen haasteita, ja tarjoaa valmiuksia suunnitella ja toteuttaa liikuntaa niin, että se tukee kaikkien osallisuutta. Koulutuskokonaisuus sisältää kolme moduulia: kaksi webinaaria ja yhden lähipäivän. Lähipäivät pidetään eri paikkakunnilla ympäri Suomea. Vuonna 2025 syksyllä koulutus toteutetaan myös kaksikielisenä (suomi ja ruotsi). Koulutus tarjoaa varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen opettajille ajankohtaista tietoa oppilaiden tuen tarpeen arvioinnista sekä liikunnan soveltamisesta ja inkluusion edistämisestä. Koulutuksessa painotetaan erilaisten toimintakykyjen tunnistamista, tukemista ja huomioimista koululiikunnassa ja toiminnallisessa opetuksessa.
Krista Forss, erityisopettaja, KM, Jyväskylän yliopisto
Krista Forss on erityisopettaja (KM), liikuntapedagogiikan ja sukupuolentutkimuksen maisteriopiskelija Jyväskylän yliopistosta. Forssille tärkeitä kiinnostuksen kohteita ovat erityisopetus, soveltava liikunta sekä yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistäminen. Tapahtumassa Forss esittelee liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielmansa tuloksia, jonka aiheena on liikuntaa opettavien opettajien erityispedagogiset kompetenssit.
LIIKUNTAA OPETTAVIEN OPETTAJIEN ERITYISPEDAGOGISET KOMPETENSSIT
Tehostetun ja erityisen tuen lasten määrä on varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa jatkuvassa nousussa. Monilla liikuntaa opettavilla opettajilla ei kuitenkaan ole taustalla erityispedagogista koulutusta ja esimerkiksi erityisopettajan resurssia liikunnanopetukseen ei yleensä saa. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielmassani lähdin selvittämään, miten liikuntaa opettavat opettajat kokevat omat valmiutensa suunnitella ja toteuttaa inklusiivista liikunnanopetusta, joka huomioi erilaiset tuen tarpeet. Puheenvuorossani esittelen tutkielmani tuloksia, eli sitä, miten liikuntaa opettavat opettajat arvioivat omat erityispedagogiset kompetenssinsa ja minkälainen vaikutus ammatilla ja sukupuolella on näihin arvioihin.