Virtuaalitodellisuus antaa kilpailuetua baseballissa
Virtuaalitodellisuuden strateginen ja kohdistettu käyttö antaa baseballorganisaatioille merkittävän kilpailuedun etenkin pelaajien psykologisessa suoriutumisessa.
Sen avulla voidaan edistää pelaajien suoritusta, loukkaantuneiden pelaajien kuntoutumista ja harjoittaa psykologista valmiutta tasolta toiselle siirryttäessä.
Wilkins esitteli ammattilaisbaseballiin soveltuvan virtuaalitodellisuuden viitekehyksen pohjoisamerikkalaista Major League Baseball -sarjaa varten. Eniten virtuaalitodellisuudesta baseballissa hyötyvät lyöjät. Virtuaalitodellisuus toimii syötön tunnistamisen työkaluna siten, että lyöjä pystyy katsomaan mitä tahansa syöttöä todellisesta näkökulmasta. Toiseksi virtuaalitodellisuudesta on hyötyä havainnon ja toiminnan yhdistämisen harjoitteessa, jossa lyöjä tekee päätöksen lyödä tai jättää lyömättä. Lisäksi lyöjät hyötyvät peleihin valmistautumisessa tai jopa vuoroparien välissä kohtaamalla syöttäjän virtuaalitodellisuudessa.
Virtuaalitodellisuudesta on hyötyä myös syöttäjille ja kenttäpelaajille. Syöttäjien kohdalla on etua etenkin mahdottomien tai vaikeiden skenaarioiden luomisessa kontrolloidulla ja toistettavalla tavalla. Virtuaalitodellisuus mahdollistaa identtisten lentoratojen luomisen, auttaa selvittämään syöttöjen irtautumishetkiä ja tuo esiin syötön rytmin vaikutuksia lyöjään. Kenttäpelaajille on puolestaan hyötyä pelin jälkeisestä analyysistä. Etenkin pelin aikana tehtyjä päätöksiä voidaan analysoida uudelleen luomalla tilanteita siten, että kokemus on pelinomaisempi ja nautinnollisempi kuin vain videolta kerrattaessa.
Virtuaalitodellisuudesta voi lisäksi olla hyötyä pelaajien psykologisen valmiuden harjoittamisessa siirryttäessä kilpailemaan korkeammalle tasolle, kuten lukiosta yliopistoon tai amatööristä ammattilaiseksi. Virtuaalitodellisuus mahdollistaa todellisen ympäristön ja tilanteiden toistamisen, jotta pelaajat tietävät, mitä odottaa seuraavalla sarjatasolla tai vieraassa ympäristössä. Virtuaalitodellisuutta voidaan hyödyntää myös loukkaantuneiden pelaajien kuntouttamisessa harjoittamalla aivoja rasittamatta kehoa. Esimerkiksi rentoutumis- ja havainto-kognitiiviset harjoitteet ovat mahdollisia.
Virtuaalitodellisuuden käyttöönottoa voivat vaikeuttaa epäluotettavuus, tekniset ja logistiset esteet, ihmisten virheelliset käsitykset sekä materiaalien laatimiseen vaaditun taidon tai ajan puute. Wilkins pitää ongelmista huolimatta virtuaalitodellisuutta potentiaalisena ja merkittävänä lisätyökaluna ammattilaisbaseballissa.
Hanna-Mari Toivonen
hanna-mari.h-m.toivonen@jyu.fi
Lähde
Wilkins, L. 2024. A framework for using virtual reality to enhance psychological performance in baseball. Journal of Sport Psychology in Action. https://doi.org/10.1080/21520704.2024.2352864. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/21520704.2024.2352864#abstract
Kirjoitus on julkaistu alun perin Liikunta & Tiede -lehdessä 4/2024.