Tutkimusuutinen

Kirjoittaja:

Arto Laukkanen

Julkaistu:

24.09.2024

Jaa:

Liikunnallisen leikin riskien hallintaan vaikuttavat monet motiivit

Liikunnallisen leikin riskien hallintaan vaikuttavat monet motiivit
Kuva: Antero Aaltonen

Lasten fyysinen aktiivisuus on vähäistä ja ulkoleikit ovat vähentyneet. Tämä ilmiö on herättänyt huolta lasten liikkumisen vapauksien rajoittamisesta ja liikkumiseen liittyvien riskien hallinnasta kouluissa.

Australialaistutkimus paljastaa, että koulujen toimintaa säätelevät toimijat ja tahot suhtautuvat lasten liikunnallisten leikkien riskeihin hyvin eri tavoin.

Tutkimuksessa haastateltiin usealta eri sektorilta 30 henkilöä, jotka osallistuvat alakoululaisten liikunta- ja leikkimahdollisuuksien suunnitteluun ja toteuttamiseen. Analyysin perusteella tunnistettiin neljä erilaista kehystä, joilla riskejä käsitellään. Kaksi näistä kehyksistä oli riskikielteisiä (suojelu ja tuottavuus) ja kaksi riskimyönteisiä (kehitys ja kukoistus).

Riskikielteiset kehykset korostivat loukkaantumisten ehkäisyä ja turvallisten tilojen luomista, mikä johti usein leikkimahdollisuuksien rajoittamiseen. Tämä lähestymistapa oli yleisempi koulujen sisäisten toimijoiden keskuudessa. Riskinottoon kannustavassa lähestymistavassa korostuivat riskit osana lasten kokonaisvaltaista oppimista ja hyvinvointia. Tämä ajattelu oli yleisempää koulun ulkopuolisilla tahoilla.

Näyttää siltä, että loukkaantumisten ehkäisyä ja tuottavuustavoitteita korostavat toimintatavat saattavat johtaa riskien ja hyötyjen epätasapainoon. Tämä voi rajoittaa lasten mahdollisuuksia osallistua vapaaseen ja liikunnalliseen leikkiin, jonka tiedetään olevan tärkeää heidän kehitykselleen ja hyvinvoinnilleen.

Tutkijat korostavat, että tulevaisuudessa tulisi parantaa ymmärrystä riskikielteisyyteen johtavista tekijöistä ja tuottaa näyttöä riskinoton hyödyistä lapsille. Tämä voisi auttaa kehittämään toimintatapoja, joilla voidaan löytää riskien ja riittävän kehittävän liikunnallisen leikin tasapaino.

Arto Laukkanen

arto.i.laukkanen@jyu.fi

Lähde

Jerebina, A., Eyre, E. L., Lander, N., Duncan, M. J. & Barnett, L. 2024. How education policy actors interpret, portray and contest risk in children’s physically active play in schools: a framing analysis. Sport, Education and Society, 1–19. https://doi.org/10.1080/13573322.2024.2357169. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13573322.2024.2357169#abstract

Kirjoitus on julkaistu alun perin Liikunta & Tiede -lehdessä 4/2024.