Koulun urheilutoiminnalla on tärkeä rooli harrastukseen kiinnittymisessä

Koulun tarjoamassa urheilutoiminnassa (School Sport Club) saavutetut myönteiset kokemukset vahvistavat sitoutumista toimintaan, mutta myös lisäävät todennäköisyyttä jatkaa urheiluharrastusta.
Tämän osoittavat Joung, Jeon ja Kwon eteläkorealaiseen koulun urheilutoimintaan kohdistuvassa tutkimuksessaan.
Koetun mielekkyyden, harjoitteluun sitoutumisen ja harjoittelun jatkoaikeiden välisiä suhteita tarkastelevan tutkimuksen aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi 336 eteläkorealaista yläkouluikäistä oppilasta, jotka olivat osallistuneet koulun urheilutoimintaan vähintään kuusi kuukautta.
Erityisesti toisten kanssa toimiminen, kilpaileminen ja menestys sekä kokemukset arjesta pakenemisesta ja fyysisestä hyvinvoinnista vaikuttivat positiivisesti senhetkiseen harjoitteluun sitoutumiseen. Nämä mielekkäät kokemukset vaikuttivat positiivisesti myös aikeisiin jatkaa urheilutoimintaa. Kilpailemisella ja menestyksellä ei kuitenkaan todettu olevan vaikutusta urheilemiseen liittyviin jatkoaikeisiin.
Koska opetussuunnitelman mukaiset koululiikunnan viikkotuntimäärät ovat rajalliset, korostavat tutkijat koulujen urheilutoiminnan tarjonnan merkitystä vapaa-ajan liikuntaja urheilutoimintaan sitoutumisessa. Laajan tarjonnan kautta pystytään edistämään paremmin myös fyysisen aktiivisuuden suositusten täyttymistä.
Eteläkorealaistutkijat suosittelevat urheilutoimintaa tarjoavia tahoja panostamaan erityisesti toiminnan tuottamiin myönteisiin kokemuksiin. Ne saavat opiskelijat sitoutumaan senhetkiseen toimintaan, mikä voi saada heidät näkemään myös urheilutoimintaan pitkäjänteisen kiinnittymisen mahdollisena.
Annu Kaivosaari
annu.kaivosaari@uef.fi
Lähde
Joung, K., Jeon, W. & Kwon, G. 2024. Relationship between perceived enjoyment, exercise commitment and behavioral intention among adolescents participating in “School Sport Club”. Frontiers in Medicine 10. https://doi.org/10.3389/fmed.2023.1277494